تماس با ما
فروشگاه من
FA زبان FA
سبد خرید سبد خرید 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

منوی کناری

اینستاگرام

اینستاگرام خطا بر می گرداند.
logo-samandehi
تبلیغات تعاملی
سپتامبر 8, 2019 0

روزانه چندین هزار صنف روی کار می­آیند و چندین هزار صنف از بازار خارج می­شوند. چه دلیل یا دلایلی وجود دارد تا برخی موفق و برخی ناموفق می­شوند؟

در ابتدا به بررسی دلیل یا دلایل اصلی شکست یا موفقیت اشاره می­کنیم. شاید برای خیلی از ما اتفاق افتاده باشد که در بستگان یا آشنایان کسانی را بشناسیم که در کسب و کار خود موفق شده­اند و در نقطه مقابل افرادی که بعد از یک مدت کسب و کار خود را تعطیل کرده و یا نوع صنف خود را تغییر داده­اند. من به شخصه چندین بار شاهد موفقیت­های چشمگیر دوستانی بوده­ام که بدون سرمایه اولیه یا دانش ناکافی کسب ­و کار را شروع کرده اند اما برخلاف دیدگاه عمومی به موفقیت­های بسیار بالایی دست پیدا کرده­اند و در نقطه مقابل ایشان دوستانی هم وجود داشته­اند که کسب و کار خود را بسیار محکم و قوی شروع کرده­اند اما بعد از مدت کوتاهی با نارضایتی از وضعیت بازار شغل خود را تغییر داده­اند اقدام به جمع آوری کسب و کار خود نموده اند.

از مهمترین دلایل موفقیت یک کسب و کار می­توان به دو مورد اساسی اشاره کرد:

  1. مدیریت
  2. تبلیغات

در مورد اول اشتباه نکنید منظور من مدیریت کارکنان یا مدیریت فروشگاه یا صنف نیست. بلکه مدیریت خود و نوع کسب و کار است. به زبان ساده­تر اشخاصی که نشان داده­اند قابل تغییر برحسب شرایط بازار قابل انعطاف هستند و مطابق با بازار کسب و کار خود کیفیت، خدمات و نوآوری را مدیریت می­کنند موفق­ترند اما روی صحبت من با مورد دوم است یعنی تبلیغات. یک ضرب المثل انگلیسی هست که میگوید 90 درصد سرمایه یا سود خود را صرف تبلیغ کن و با بقیه پول کسب و کار خود را مدیریت کن.

افرادی که این ضرب­المثل را به عمل تبدیل می­کنند همان­هایی هستند که برندهای خود را گسترش می­دهند و علاوه بر سود از طریق فروش خدمت خود، از برند خود هم سود می­کنند و چندین برابر تمام 90 درصدهایی که خرج کرده بودند بازگردانده می­شوند.

تبلیغات:

تعریف تبلیغات: تبلیغات عبارت است از تلاشی برای تأثیرگذاری بر افراد و کنترل رفتار آنان برای رسیدن به یک مجموعه هدف های مشخص و عامل ارتباطی برای تأثیر بر مخاطب و تغییر نگرش و رفتار او.

روزانه افراد خواسته یا ناخواسته در محیط زندگی خود، در معرض صدها آگهی، پیام تبلیغاتی و ترویجی قرار می­گیرند. تأثیر پذیری ما از این انبوه پیام و اطلاعات به این دلیل است که همواره به اطلاعات، ارتباطات و معرفی کالا نیازمندیم. امروزه تبلیغات با همسو شدن با فناوری موبایل و دیجیتال، حوزه تأثیرگذاری خود را بر مصرف کنندگان و تبلیغات وسعت بیشتری بخشیده است. به طوریکه فناوری اثرات بیرون از خانه را تقویت کرده و آن را از یک رسانه منفعل به رسانه­ای تماماً تعاملی تبدیل کرده است.

امروزه تبلیغ بخشی از بازاریابی موفقیت‌آمیز به شمار می‌آید و شرکت‌های موفق به موازات ارتقا کیفی محصولات خود به دنبال طراحی و بکارگیری سیستم‌های بازاریابی پویا و مؤثر می‌باشند. نیاز روز‌افزون به تبلیغات باعث شده است که فناوری به کمک تبلیغات با شیوه‌های نوین و ابداعات خود باعث جذب بیشتر مشتریان شود. یکی از فناوری‌های نوین اینترنت است. فناوری‌های ارتباطی نیرومندترین عامل تحول در جوامع بوده و پیشرفت آن فرآیندی پیوسته و مداوم است، لذا ابزاری است که با توسعه خود موجب توسعه و تغییر شکل مداوم جوامع می‌گردد و همچنین به دلیل ایجاد ارتباط بین مشاهده کنندگان و تبلیغ باعث رضایت آنان می‌شود. با به وجود آمدن اینترنت روش‌های قبلی تبلیغات سنتی در بسیاری از کشور‌ها و به خصوص کشور‌های توسعه‌یافته جای خود را به تبلیغات از طریق اینترنت داده‌اند، با توجه به تحقیقات این امر تأیید شده و راهکارهایی ارایه می‌شود تا تبلیغات نوع مدرن از حالت تعاملی با روش‌های مدرن‌تر و تأثیرگذارتر ارائه شود.

پیشینه تبلیغات محیطی

پیشینه تبلیغات محیطی به تمدن‌های نخست روی زمین برمی‌گردد. کشف سنگ نگاره‌هایی از مصر باستان از قدیمی‌ترین نوع تبلیغات محیطی بشمار می‌رود. تلویزیون، رادیو و رسانه‌های چاپی بعنوان رسانه‌های سنتی در قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفتند. برخی از مطالعات در تبلیغات تعاملی و سنتی، مفهوم این دو نوع تبلیغات را در دو قطب مخالف می‌داند. با افزایش سریع وب بعنوان یک ویژگی منحصر به فرد، تشخیص وب از رسانه‌های سنتی مطرح می‌شود.

تبلیغات کلامی، اولین نوع تبلیغات و همواره از مؤثرترین آن بوده است. چنانچه آمارها نشان میدهد میزان موفقیت این روش 77% می­باشد. اما این نوع تبلیغات سرعت رشد پایین داشته و برای گسترش آن بکارگیری چندین شخص مورد نیاز است.

برحسب نظرسنجی انجام شده، تبلیغات مورد استفاده در جامعه از دیدگاه مخاطبان به دو دسته کلی تقسیم میشوند.

1-تبلیغات آزاردهنده؛ مانند تبلیغاتی که در رسانه ­ها بین دو نیمه فیلم پخش می شوند.

2- تبلیغات بی­اعتنا؛ تبلیغاتی که هزینه های گزافی بابت آن پرداخت می­شود و همه افراد روزانه از کنار بیش از 100 نوع آن عبور می­کنند بدون آنکه کمترین توجهی به آن داشته باشند؛ مثل تبلیغات بیلبوردی، مجله ای، بروشور، تراکت .. این نوع تبلیغات به علت تکراری بودن و درگیر نکردن مخاطبان با عناوین تبلیغ، درصد پاسخ دهی پایینی دارند. این در حالیست که نسل جدید به دنبال جذابیت و ایجاد تعامل با تبلیغ، به تنوع بیشتری تمایل دارند. این نوع تبلیغات، تبلیغات غیرمستقیم نام گرفته و در سطح دوم تبلیغات قرار دارند.

با این حال  در کشورهای پیشرو برخی صاحبان صنایع و اصناف موفق معتقدند که در شروع کار الزاماً 99٪ سود خود را به تبلیغات اختصاص دهند.

برای همین امر اشاره به این نکته ضروری است که تبلیغات یک شیوه یا صنعت نیست. تبلیغات علمی است حاصل مجموعة رشته روانشناسی، مهندسی، پزشکی، طراحی ومدیریت. برای طراحی یک تبلیغات موثر ابتدا باید از رنگ ها و طرح­هایی استفاده شود تا گذرنده به وجود آن آگهی پی ببرد و در وهله بعد در سریع­ترین زمان ممکن پیغامی کوتاه به بیننده فرستاده شود تا بتواند از گذشته فرد الگویی را یادآوری کند یا اتصالی به یک خاطره ذهنی ایجاد کند که بتواند ضمن آنکه ارسال پیام فرستنده را انجام می دهد  بتواند نوع کسب وکار را نیز تعریف کند.

اما صاحبان صنعت محصولات تولیدی خود را با کدام روش به مردم معرفی کنند؟ چیزی که در تبلیغات مهم است اینست که سعی شود توجه گذرنده را جلب کند و در سال­های اخیر تلاش فراوانی برای این کار صورت گرفته و روش های تبلیغاتی متفاوتی ایجاد شده است.

اشاره کوتاهی به تبلیغات تعاملی

همین موضوع موجب پیدایش نوع جدیدی از تبلیغات شده به نام تبلیغات تعاملی که شیوه های مختلفی برای اجرا دارد. اولین بار این تبلیغ توسط یک شرکت ایتالیایی انجام شد که در آن بر روی ایستگاه­های اتوبوس رمزهایی گذاشته شده بود. داخل بنرهای تبلیغاتی و هر کس می­توانست به رمز دسترسی پیدا کند یک جایزه تور ویژه به انگلستان را برنده­ میشد. از آنجایی که مردم عاشق هیجان و به نوعی بازی هستند میتوان گفت گیشة تبلیغاتی این شرکت همیشه پر از ازدحام جمعیت بود. و همین موجب شد میزان ارزش سهام این شرکت بسیار رشد کند و تمام اصنافی که از این روش تبلیغ شده بودند به رضایتمندی کاملی رسیدند.

تبلیغات تعاملی چگونه مخاطبان را درگیر می کند؟

به این منظور، شرکت تبلیغ کننده در حین درگیر کردن مخاطب، او را ترغیب می کند تا کاری را انجام دهد. مثلا به جایی نگاه کند، جمله یا کلمه ای را حرف بزند، دست خود را حرکت دهد و یا هر کار دیگه ای.

اما این کار واقعا برای مخاطبان جذاب است؟

نکته ی مهم اینجاست که، تبلیغ کننده مخاطبان را مجبور به انجام کاری نمی کند (کاری که در نوع های دیگر تبلیغات آن را دیده ایم)، بلکه آنقدر خلاقیت این نوع تبلیغات زیاد است که مخاطب خود در آن شرکت می کند. به دلیل دو طرفه بودن ارتباط تبلیغ کننده و مخاطب در این نوع تبلیغات، تبلیغ و برند مورد نظر در ذهن مخاطب باقی می ماند. این نوع از تبلیغات، بهترین فرم، برای ایجاد ارتباط مستقیم بین مخاطب و تبلیغ کننده است.

نمونه ای از تبلیغات تعاملی

نمونه تبلیغات تعاملی

در تصویر بالا بیلبوردی را می بینید که به مناسبت روز جهانی زن نصب شده است و پیام آن توقف خشونت علیه زنان است. در کنار این بیلبورد دستگاه تشخیص چهره نصب شده است که وقتی فردی به آن نگاه می کند جای زخم ها بر روی صورت زن برطرف شده و بهبود می یابد و به خوبی می تواند توجه افراد را به خود جلب کند.

اما به دلیل سرسام آور بودن هزینه این نوع تبلیغات اصنافی که تازه کار خود را شروع کرده اند و توانایی پرداخت مبالغ هنگفت را ندارند کاربرد فراگیر و همه گیری ندارد و فقط تعداد محدودی می­توانند از این روش تبلیغ استفاده کنند.

اکنون نوع جدیدی از روش تبلیغات تعاملی بوجود آمده است که با استفاده از تکنولوژی و فضای مجازی قوت بسیار بالایی گرفته است و به موجب ارزان بودن استفاده از فضای مجازی و اپلیکیشن های فضای مجازی مقرون به صرفه بوده و این قدرت را به همه بخشیده است که کسب و کار خود را نمایان تر کرده و پیام خود را به مصرف کننده یا افراد دیگر برسانند.

تبلیغات تعاملی، تحولی در تبلیغات ایران

شاید تا همینجا برایتان جالب بوده باشد که این نوع تبلیغات چقدر می تواند خلاقیت و تنوع داشته باشد. تنها گزینه ی مهم در بین مثال بالا، ادغام تکنولوژی و تبلیغات است که مانند سایر کسب و کار ها، تبلیغات نیز از این قافله عقب نمانده است.

ادغام تکنولوژی و تبلیغات، در محیط واقعی، خیلی هم دور از ذهن نیست.

همانطور که می دانیم، هدف اصلی تبلیغات در اولین گام، جذب مخاطبان است. ادغام تکنولوژی و تبلیغات، علاوه بر جدید و هیجان انگیز بودن برای مخاطبان، فرصتی جدید برای آژانس های تبلیغاتی است که خود را از تبلیغات سنتی و تکراری جدا کنند.

تبلیغات تعاملی آسرو نوع جدیدی از تبلیغات تعاملی است که بصورت کاملا پیشرفته با بهره گیری از هوش مصنوعی باعث بالا رفتن پتانسیل و کارایی تبلیغات در ارجاع مشتریان و call to action مشاهده کنندگان می شود.

پیام بگذارید